center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Pártos György
Egy igazi (BTL-)hullámlovas. Hernádi Eszter, www.prherald.hu, 2007 június 29.

Pártos György többszörös magyar és amerikai bajnok szörfversenyző foglalkozása: „horeca-menedzser”. E sokak számára rejtélyes elnevezés ma a promócióban, és az event marketingben trendi fogyasztói kísérletezési terep. A horecadi szerepe a prémium termékek területén ugyanúgy nő, mint a tömegeknek szóló szolgáltatások esetén. Mobil telefon, autó, alkohol, üdítő, energia ital, internet szolgáltatás, kozmetikum. A parti rendezvények extra lehetőségeket adnak a megfelelő környezetben a sikeres kommunikációhoz. Jellegéből adódóan azt a légkört és hangulatot adja, amiben a potenciális fogyasztó a nyitott és pozitív tapasztalatokat őrizhet meg a brandről. De hogy fér meg Pártos György életében a nyakkendő és a neoprén ruha?

– Egymás mellett valószínűleg sehogy nem férne meg, de egymás után nagyon jól kiegészítette egyik a másikat. Ha választhatok ma is inkább neoprén…

– A hullámlovaglás a jelek szerint megy. De így is éles váltás lehet számodra a multinacionális ügyfél oldali manageri pozícióból egy magyar ügynökség rendezvény igazgatói pozíciójába átnyergelni… menni fog?

– Magyar magán cégnél dolgozni nem újdonság a számomra, sok évvel ez előtt az édesiparban megtapasztaltam ennek is az előnyeit, hátrányait. Az pedig, hogy az ügyfél orientáltságot már el is várta az ember, nem pedig csak nyújtani próbálja, inkább előnynek érzem, mint hátránynak.

– Mit érzel a legfontosabb tapasztalataidnak a Philip Morris évekből?
– Néhány évig ügynökség nélkül, saját emberekkel valósítottuk meg a rendezvényeket és építettük fel – többek között – a világ ezen a területen legnépszerűbb brand-jének önálló rendezvény platformját, csak hazai szürke állományból, a Philip Morrisnál először Magyarországon. Mindezt egy teljes BTL és szerény ATL környezetbe minden részletében integráltan. Egy nyitott központi menedzsment esetén egy ilyen kis országban is lehet benchmarkot felállítani, még egy húsz milliárd dollárt meghaladó értékű brand esetén is. De ide sorolnám a 120+ létszámú field csapat felépítését és koordinálását, valamint a HORECADI értékesítési csatorna felhasználását a kommunikációs és értékesítési célok elérése érdekében. A Forma 1 felhasználásának lehetőségeit megismerni pedig önmagában is egy élmény…

– Mennyire volt jó BTL iskola a Philip Morris?
– Egy hétköznapi ATL budgeteket meghaladó kerettel, gyakorlatilag 100%-ban BTL költő multi cég 10-15 top országának tapasztalatait megismerni Svájctól az Egyesült Államokig egy nagyon jó lehetőség a tanulásra. Az pedig egy bíztató jel, ha 6-7 ország vezetése úgy gondolja, hogy a magyarországi leányvállalathoz érdemes küldeni a promo és rendezvényes kollegáikat tapasztalatot szerezni.

– Kinek ajánlanád a BTL-t, mint hatásos megoldást?
– Csak azoknak, akik úgy gondolják, hogy a brand-jüknek szüksége van arra a hozzáadott értékre, amelynek köszönhetően boldogan fizetnek ki magasabb árat a termékéért a vásárlók. Ma már Kínában mindent képesek gyártani. A BMW X5-öst ugyanúgy „megcsinálják” saját néven, mint egy bonyolult orvosi műszert vagy mosóport. De brandet eddig nem tudtak építeni. Az európai fogyasztók többsége pedig egyre markánsabban igényli a megbízható élményt vagy minőséget, amit csak egy jól felépített brand tud fémjelezni a számukra.

– Jó hullám most a BTL?
– Döbbenetes a BTL fejlődése. Nem rég még elég volt felismerni, hogy a véleményformálókat más módon és máshol kellene megszólítani és ehhez például elégnek tűnt kirakni két nagy molinót egy partin. Ma már ez inkább alul pozícionálna, annyival igényesebbek lettek a megrendelők és annyival magasabb igényűek a fizetőképességgel bírók köre. Én úgy látom, hogy most a marketingen belül a BTL olyan robbanásszerű fejlődésen megy keresztül, mint amilyenen maga a marketing a ’90-es évek elején. Úgyhogy erről a hullámról nem szabad lemaradni…

– Mivel lehetett rávenni ekkora váltásra?
– Öt nagyon szép évet töltöttem a Philip Morrisnál hihetetlen jó csapattal és támogató, nyitott menedzsmenttel. Ezért nagyon nehéz döntés volt. Végül is a tervek, a célok, a lehetőségek és a régi barátok tették mindezt…

– A Createam cégcsoport dinamikusan fejlődő hazai full-service BTL cégcsoport… Milyen célkitűzésekkel, szakmai mottóval vágsz bele az új feladatodba?
– Nagyon gyors a cég növekedése és ezt szürkeállománnyal és szervezetfejlesztéssel is kell tudni követni. Rövid távon a rendezvényi részlegnek kell a Createam zászlóshajójává válni, ami szerencsére azért nem egyszerű, mert a promotion részleg annyira magasra tette a lécet. Amit a legfontosabbnak érzek, hogy a Createam ügynökség valósítsa meg Magyarországon a Honfoglalás utáni második legütősebb rendezvényt.

– Látsz változásokat az éjszakában? Merre halad a „party-iparág”?
– Egy-egy szórakozó hely sikerét nagyon nagyban befolyásolja a tulajdonos személye, szakértelme kapcsolatai. Így elengedhetetlen a napi szintű kapcsolattartás ezzel a körrel ahhoz, hogy nehogy véletlenül árnyékra vetődjön az ember. Ugyanakkor egyre több cég ismeri fel, hogy nem a volumen az első számú szempont egy prémium szórakozóhely értékelésénél, hiszen hosszútávon a brand sikeres pozicionálása ilyen helyek segítségével lényegesen többet hozhat a konyhára. Napi 3654 reklám üzenetből, amit kaphat egy-egy ember, nagyon nehéz bekerülni abba a kettőbe, ami meg is marad a potenciális vásárlóban. Ez nem megy még öt tv spottal, vagy száz óriásplakáttal sem. Tapasztalatom szerint a BTL és a Horeca lehetőségei tudják a legsikeresebben elérni ezt.

Hernádi Eszter

Pártos György. Egy igazi (BTL-)hullámlovas. Hernádi Eszter, www.prherald.hu, 2007 június 29.